Din momentul în care oamenii se trezesc de dimineaţă, ei se folosesc de mai multe artefacte realizate de mâna omului cum ar fi mobilier, calculatoare, software, telefoane, televizoare, maşini de spălat, case, automobile, MP3 playere, trenuri, ceasuri, pixuri, ochelari de soare, periuţe de dinţi, cuptoare, haine, pantofi, bijuterii etc. Înainte ca aceste artefacte să fie realizate, trebuie mai întâi concepute şi proiectate. Aşa cum este susţinut de Comisia Europeana.
“Inovatia este acum înţeleasă ca fiind forţa ce alimentează creşterea economică. Produsele şi serviciile noi şi noile metode de a le face disponibile adaugă valoare unei economii şi ne permit îmbunătăţirea standardelor de viaţă. IMM-urile sunt responsabile petnru o mare parte a inovării fapt ce conduce la o mai mare valoare a produselor şi serviciilor(chiar dacă în cele din urma firmele mai mari vor prealua producţia şi marketingul în masă a acestor inovaţii), şi astfel Comisia Europeana caută să promoveze inovaţia la nivelul IMM-urilor în întreaga Europă.
Într-adevar, companiile şi în particular IMM-urile care pot fi inovatoare prin proiectarea de noi soluţii/produse şi procese işi pot depaşi prin performanţă concurenţa. De fapt, există şi o serie de studii precum cel realizat de Consiliul de Design din Marea Britanie, care face clar legatura între design-ul bun şi performanţa economică – aceste studii arată în mod clar impactul pozitiv al proiectarii asupra fiecarui aspect al performanţei afacerii, incluzând cota de piaţă, creşterea economică, productivitatea, cota de preţ şi competitivitatea.
În acelaşi timp, este alarmant faptul că rezultatele recent publicate în Raportul pe 2007-2008 al Forumului Economiei Mondiale şi Competitivităţii Globale, arată ca sunt o serie de state membere, noi aderate care au un coefficient scăzut din punctul de vedere al inovaţiei, un singur stat(Estonia) clasându-se în primele 30 de poziţii. O privire mai îndeaproape asupra motivului pentru care aceste noi state membre (precum Malta, Lituania şi Romania) se situează atât de jos în clasament din punctul de vedere al inovaţiei arată că acest fapt se datorează unui nivel scazut al factorilor de inovare. Această stare de fapt se reflectă şi în Rapoartele de ţara ale Uniunii Europene. Având în vedere numarul de IMM-uri din Europa, această stare de fapt nu este una care să contribuie la Strategia de la Lisabona(2002), aceea de a face din Europa cea mai competitivă şi dinamică economie bazată pe cuonaştere din lume. Pe masură ce economia bazată pe cunoaştere se maturizează, trebuie să dotăm Imm-urile cu posibilităţile şi abilităţile de a se dezvolta şi prospera. Folosirea eficientă a TIC pe parcursul lanţurilor de valori permite firmelor să-şi îmbunătăţească productivitatea şi eficienţa, făcându-le mai competitive. Tehnologia de proiectare asistată de calculator (CAD) este un astfel de instrument TIC. Având în vedere importanţa sa în competitivitatea economiei europene, inovaţia este unul din elementele cheie a strategiei relansate de la Lisabona ce are în vedere stimularea creşterii economice şi a numărului de locuri de muncă. În mod evident, ajutarea IMM-urilor europene de a deveni inovatoare este o nevoie urgentă. Astfel, oferind pregatire integrată şi sprijin în activităţile ce au legatură cu Tehnici de Management al Inovarii ca metode de proiectare, proiectare asistată de calculator (CAD) şi utilizarea combinată a instrumentelor de design, ar ajuta într-adevar IMM-urile europene, incluzându-le şi pe cele din statele recent aderate la Uniune să-şi îmbunătăţească potentialul lor inovator.
Aşa cum este subliniat în EC COM (2006)418 Final, globalizarea industrială este o încercare care va avea nevoie de o nouă educare şi noi sisteme de formare profesională. Este suficient să menţionam că în 2004, 75 de milioane de cetăţeni europeni erau necalificaţi (32% din forţa de muncă) şi că până în 2010, numai 50% din locurile de muncă vor fi disponibile celor cu o formă de şcolarizare de bază. Numai 10.8% din adulţii europeni participă formal sau informal la o formă de pregatire durabilă, ceea ce este destul de departe de ţinta UE de 12.5% participare până în 2010. Acest lucru s-ar putea foarte bine datora unui motiv cunoscut şi anume faptul ca oamenii care lucreaza în IMM-uri, unde personalul este redus, întâmpină dificultăţi în a-şi face timp să participe la cursuri de formare profesională pe lângă necesitatea de a menţine un echilibru între muncă şi angajamentele de familie.
În acelaşi timp, asa cum este susţinut de Comisia Uniunii Europene:
„Pregătirea durabilă sprijinită pe tehnologie este cheia înzestrării muncitorilor europeni cu abilităţile necesare construirii unei economii competitive bazate pe cunoştinţe. TIC joacă un rol important în a face o realitate din pregătirea continuă şi durabilă pentru o mare parte din forta de muncă a Europei. Pe masură ce indivizii işi asumă mai multe responsabilităţi în ceea ce priveşte dezvoltarea lor profesională vor avea nevoie de acces la oportunităţi de învăţare legate de mucă pe parcursul întregii lor vieţi. Oamenii vor cauta să înveţe unde, când şi cum pot - la birou, în uzină, pe drum.”
Cele de mai sus menţionate, colectiv, dau motive clare pentru nevoia de a dezvolta un sistem integrat de formare profesională şi pregatire pe teme cum ar fi CAD, cu scopul de a ajuta proiectanţii să participe în mod eficient la procesul de învăţare durabilă cu obiectivul de a-şi amplifica competenţele inovatoare în cadrul IMM-urilor din Europa.
Astfel, obiectivul general al proiectului euCAD este de a dezvolta mijloace inovatoare prin care adulţii, la locul lor de muncă şi acasă, şi în special în contextul unei Europe extinse, sa fie sprijiniti în dobândirea cunoştiinţelor şi certificarea abilităţilor lor pe proiectare asistată de calculator (CAD) 2D şi 3D pentru aplicaţii industriale.
|